TERUG NAAR NIEUWSOVERZICHT

4 tips om online klanten te helpen

NIEUWS   •   25 maart. 2020

Veel bedrijven in Nederland beginnen de gevolgen te voelen van de snelle verspreiding van het coronavirus en de toenemende maatregelen. Zo ook in de makelaardij. Het is een tijd die vraagt om creatieve oplossingen en snelle, toenemende digitalisering om ook in deze tijd als bedrijf relevant te kunnen blijven. We hopen u op weg te helpen met vier tips om meer diensten digitaal aan te kunnen bieden. 

1. Live stream bezichtigingen verzorgen via social media

Eén van de grootste problemen op dit moment door de coronamaatregelingen is dat grootschalige bezichtigingen niet meer zijn toegestaan. Een open huis houden zit er voorlopig dus niet meer in. Maar hoe bereik je nu alsnog een groot aantal geïnteresseerden om zo tot de meest succesvolle verkoop te komen? Hiervoor kun je gebruik maken van verschillende functies op social media die al enkele jaren bestaan: live streaming. Zowel Facebook, YouTube en Instagram bieden deze functie gratis aan voor hun gebruikers. Kondig ruim van tevoren aan wanneer de live bezichtiging zal plaatsvinden om zoveel mogelijk geïnteresseerden te trekken. Met een social media-advertentie kun je zorgen voor een groot bereik en dus extra kijkers. Zorg op het moment dat je in de woning bent voor een goede internetverbinding en start de live stream via je smartphone of tablet, zodat je gemakkelijk rond kan lopen. Op Facebook vind je de live stream optie onder ‘publiceren’ en dan de optie ‘live video’. Bij Instagram vind je deze optie bij de stories links bovenin. Op YouTube kun je alleen een live stream uitzenden vanaf 1.000 abonnees. Wanneer je op het social media-platform van jouw keuze de live stream start, kun je de gehele woning presenteren via jouw smartphone of tablet. Net als een echte bezichtiging kun je alles vertellen over de woning en kunnen kijkers live vragen stellen.

+ Live de woning laten zien aan veel potentiële kopers tegelijk

+ Live in kunnen spelen op vragen van kijkers

– Afhankelijk van internetverbinding

– Geen ruimte voor foutjes

2. Vooraf opgenomen video plaatsen via YouTube Premiére

Voel je jezelf niet comfortabel met het live voor de camera staan, of is de internetverbinding in de woning niet goed genoeg? Dan kun je ook vooraf een video opnemen en deze ‘live’ plaatsen via de YouTube Premiére functie. Voordeel hiervan is dat kijkers alsnog live vragen kunnen stellen tijdens het kijken van de video en je deze live kan beantwoorden in de comments. Maak van tevoren een video in de vorm van een vlog met je smartphone of camera of neem een video op met een videograaf. Deze kun je naar wens editen en zo eventuele versprekingen of foutjes eruit halen. Upload de video naar YouTube en stel deze in als première video. Deze kun je dan inplannen op een datum en tijdstip naar keuze. Kondig het tijdstip waarop jouw video in de première gaat aan onder jouw volgers om zoveel mogelijk kijkers te trekken. Wanneer ze zich aanmelden voor de première video krijgen een melding voor de livegang van de video. Wanneer de video start zien zo alle kijkers hetzelfde en hebben ze de mogelijkheid live vragen te stellen die de makelaar direct kan beantwoorden in de comments. Kijkers kunnen, terwijl de video in première is niet vooruitspoelen, maar wel terugkijken. Na afloop van de première kun je de video beschikbaar maken voor iedereen en deze nogmaals delen op social media zoals Facebook en Instagram. Zo kunnen geïnteresseerden ook op hun eigen tijd de woning digitaal bezichtigen. Meer lezen over de première functie van YouTube kan hier.

+ Mogelijkheid om foutjes weg te editen en de video van tevoren in te plannen en te uploaden

+ Volledige focus op het live beantwoorden van vragen

+ Groot bereik in combinatie met een social media-advertentie

+ Na afloop van de première blijft de video beschikbaar om te delen via Facebook en Instagram

– Duurdere optie, omdat de video ge-edit moet worden kost het meer tijd om te maken

3. Digitale kennismakingsgesprekken 

De krappe woningmarkt vraagt momenteel om nieuw aanbod om zo de grote vraag op de woningmarkt aan te kunnen. Een afspraak maken met een makelaar op kantoor kan nu echter net een te hoge drempel zijn voor sommigen. Zeker voor mensen die zich bevinden in de risicogroep. In plaats van deze potentiële verkopers te helpen op kantoor, kun je ook een kennismakingsgesprek of waardebepaling aanbieden via een videogesprek. Zo is het voor iedereen laagdrempelig om ook in deze tijd contact op te nemen en mogelijk de woning in de verkoop te zetten. Videobellen kan met verschillende programma’s en apps, waarvan WhatsApp videobellen misschien nog wel het meest toegankelijk is. Daarnaast kun je denken aan Google Hangouts, waarbij je een link kan sturen naar degene waarmee je wilt videobellen om zo een gesprek online te starten. Op deze manier kun je consumenten die op dit moment in quarantaine zitten of binnen de risicogroep behoren alsnog laagdrempelig van dienst zijn met een videogesprek.

+ Maakt een woning verkopen toegankelijk voor risicogroep en consumenten in quarantaine

+ Geen fysiek contact

– Lastiger om via een videogesprek een waardebepaling te doen (maar niet onmogelijk)

4. Uitgebreid presentatiepakket

Uitgebreide presentatiepakketten zijn nu nog belangrijker op het moment dat een consument digitaal een woning wil aankopen. Zorg er dus voor dat consumenten met het online presentatiepakket al een duidelijk beeld krijgen van de woning. Denk hierbij aan goede foto’s, een uitgebreide woningvideo of een 360º-tour. In de afgelopen jaren zagen we dat steeds meer makelaars gebruik maken van de 360º-foto’s. Dit geeft potentiële kopers al een veel beter beeld van de ruimte, maar het zit nog niet op hetzelfde niveau als een VR-beleving met het 3D-model. Met het interactieve 3D-model kunnen geïnteresseerden alvast een realistische indruk krijgen van het vastgoedobject. In dit 3D-model kan een kijker door de woning heen ‘lopen’ en alle kanten bekijken. Zo kunnen potentiële kopers een ruimte ervaren zonder hier fysiek aanwezig te zijn. Vooral in combinatie met een VR-bril heeft de kijker het idee daadwerkelijk in de ruimte te zijn. Meer lezen over het 3D-model kan hier.

+ Minder behoefte aan fysieke bezichtigingen

+ Makkelijk online te verspreiden door middel van social media-advertenties

+ Geïnteresseerden kunnen op hun eigen tijd de woning digitaal bezichtigen d.m.v. een 3D-model of woningvideo

Heb je hulp nodig met het plaatsen van een social media-advertentie, ben je op zoek naar een videograaf of heb je vragen over bovenstaande tips? Neem dan vooral contact op met ons marketing team. Ze zijn volledig thuis in de online wereld en helpen je graag verder. Je kunt ze bereiken via ons telefoonnummer 010 – 340 5002, optie 3 in het belmenu. 

TERUG NAAR NIEUWSOVERZICHT

4 tips om online klanten te helpen

NIEUWS   •   25 maart. 2020

V[/fusion_dropcapeel bedrijven in Nederland beginnen de gevolgen te voelen van de snelle verspreiding van het coronavirus en de toenemende maatregelen. Zo ook in de makelaardij. Het is een tijd die vraagt om creatieve oplossingen en snelle, toenemende digitalisering om ook in deze tijd als bedrijf relevant te kunnen blijven. We hopen u op weg te helpen met vier tips om meer diensten digitaal aan te kunnen bieden. 

1. Live stream bezichtigingen verzorgen via social media

Eén van de grootste problemen op dit moment door de coronamaatregelingen is dat grootschalige bezichtigingen niet meer zijn toegestaan. Een open huis houden zit er voorlopig dus niet meer in. Maar hoe bereik je nu alsnog een groot aantal geïnteresseerden om zo tot de meest succesvolle verkoop te komen? Hiervoor kun je gebruik maken van verschillende functies op social media die al enkele jaren bestaan: live streaming. Zowel Facebook, YouTube en Instagram bieden deze functie gratis aan voor hun gebruikers. Kondig ruim van tevoren aan wanneer de live bezichtiging zal plaatsvinden om zoveel mogelijk geïnteresseerden te trekken. Met een social media-advertentie kun je zorgen voor een groot bereik en dus extra kijkers. Zorg op het moment dat je in de woning bent voor een goede internetverbinding en start de live stream via je smartphone of tablet, zodat je gemakkelijk rond kan lopen. Op Facebook vind je de live stream optie onder ‘publiceren’ en dan de optie ‘live video’. Bij Instagram vind je deze optie bij de stories links bovenin. Op YouTube kun je alleen een live stream uitzenden vanaf 1.000 abonnees. Wanneer je op het social media-platform van jouw keuze de live stream start, kun je de gehele woning presenteren via jouw smartphone of tablet. Net als een echte bezichtiging kun je alles vertellen over de woning en kunnen kijkers live vragen stellen.

+ Live de woning laten zien aan veel potentiële kopers tegelijk

+ Live in kunnen spelen op vragen van kijkers

– Afhankelijk van internetverbinding

– Geen ruimte voor foutjes

2. Vooraf opgenomen video plaatsen via YouTube Premiére

Voel je jezelf niet comfortabel met het live voor de camera staan, of is de internetverbinding in de woning niet goed genoeg? Dan kun je ook vooraf een video opnemen en deze ‘live’ plaatsen via de YouTube Premiére functie. Voordeel hiervan is dat kijkers alsnog live vragen kunnen stellen tijdens het kijken van de video en je deze live kan beantwoorden in de comments. Maak van tevoren een video in de vorm van een vlog met je smartphone of camera of neem een video op met een videograaf. Deze kun je naar wens editen en zo eventuele versprekingen of foutjes eruit halen. Upload de video naar YouTube en stel deze in als première video. Deze kun je dan inplannen op een datum en tijdstip naar keuze. Kondig het tijdstip waarop jouw video in de première gaat aan onder jouw volgers om zoveel mogelijk kijkers te trekken. Wanneer ze zich aanmelden voor de première video krijgen een melding voor de livegang van de video. Wanneer de video start zien zo alle kijkers hetzelfde en hebben ze de mogelijkheid live vragen te stellen die de makelaar direct kan beantwoorden in de comments. Kijkers kunnen, terwijl de video in première is niet vooruitspoelen, maar wel terugkijken. Na afloop van de première kun je de video beschikbaar maken voor iedereen en deze nogmaals delen op social media zoals Facebook en Instagram. Zo kunnen geïnteresseerden ook op hun eigen tijd de woning digitaal bezichtigen. Meer lezen over de première functie van YouTube kan hier.

+ Mogelijkheid om foutjes weg te editen

+ Volledige focus op het live beantwoorden van vragen

+ Van tevoren inplannen en uploaden

+ Groot bereik in combinatie met een social media advertentie

+ Na afloop van de première blijft de video beschikbaar om te delen via Facebook en Instagram

– Geeft iets minder een ‘Live’-gevoel dan de bovenstaand Live-functies

– – Duurdere optie, omdat de video ge-edit moet worden kost het meer tijd om te maken

3. Digitale kennismakingsgesprekken 

De krappe woningmarkt vraagt momenteel om nieuw aanbod om zo de grote vraag op de woningmarkt aan te kunnen. Een afspraak maken met een makelaar op kantoor kan nu echter net een te hoge drempel zijn voor sommigen. Zeker voor mensen die zich bevinden in de risicogroep. In plaats van deze potentiële verkopers te helpen op kantoor, kun je ook een kennismakingsgesprek of waardebepaling aanbieden via een videogesprek. Zo is het voor iedereen laagdrempelig om ook in deze tijd contact op te nemen en mogelijk de woning in de verkoop te zetten. Videobellen kan met verschillende programma’s en apps, waarvan WhatsApp videobellen misschien nog wel het meest toegankelijk is. Daarnaast kun je denken aan Google Hangouts, waarbij je een link kan sturen naar degene waarmee je wilt videobellen om zo een gesprek online te starten. Op deze manier kun je consumenten die op dit moment in quarantaine zitten of binnen de risicogroep behoren alsnog laagdrempelig van dienst zijn met een videogesprek.

+ Maakt een woning verkopen toegankelijk voor risicogroep en consumenten in quarantaine

+ Geen fysiek contact

– Lastiger om via een videogesprek een waardebepaling te doen (maar niet onmogelijk)

4. Uitgebreid presentatiepakket

Uitgebreide presentatiepakketten zijn nu nog belangrijker op het moment dat een consument digitaal een woning wil aankopen. Zorg er dus voor dat consumenten met het online presentatiepakket al een duidelijk beeld krijgen van de woning. Denk hierbij aan goede foto’s, een uitgebreide woningvideo of een 360º-tour. In de afgelopen jaren zagen we dat steeds meer makelaars gebruik maken van de 360º-foto’s. Dit geeft potentiële kopers al een veel beter beeld van de ruimte, maar het zit nog niet op hetzelfde niveau als een VR-beleving met het 3D-model. Met het interactieve 3D-model kunnen geïnteresseerden alvast een realistische indruk krijgen van het vastgoedobject. In dit 3D-model kan een kijker door de woning heen ‘lopen’ en alle kanten bekijken. Zo kunnen potentiële kopers een ruimte ervaren zonder hier fysiek aanwezig te zijn. Vooral in combinatie met een VR-bril heeft de kijker het idee daadwerkelijk in de ruimte te zijn. Meer lezen over het 3D-model kan hier.

+ Minder behoefte aan fysieke bezichtigingen

+ Makkelijk online te verspreiden door middel van social media-advertenties

+ Geïnteresseerden kunnen op hun eigen tijd de woning digitaal bezichtigen d.m.v. een 3D-model of woningvideo

Heb je hulp nodig met het plaatsen van een social media-advertentie, ben je op zoek naar een videograaf of heb je vragen over bovenstaande tips? Neem dan vooral contact op met ons marketing team. Ze zijn volledig thuis in de online wereld en helpen je graag verder. Je kunt ze bereiken via ons telefoonnummer 010 – 340 5002, optie 3 in het belmenu.