10 niet te missen tips voor succes op social media

BLOG   •   20 MEI 2021

V oor steeds meer mensen is social media het go to platform om naamsbekendheid te genereren. Sommige bedrijven (groot en klein) halen er circa 80 procent van hun klanten uit. Wat is het geheim achter zulke cijfers? Hoe zorgen zij voor leadgeneratie? In dit artikel deelt ZIEN24 een tipje van de sluier met de 10 belangrijkste tips en tricks!

Tip 1: Strategie helpt!

Of u het nu heel actief heeft opgezet, of onbewust gebruikt: strategie helpt. Misschien heeft u een onbewuste social media-strategie, misschien heeft u het strak op papier. Hoe u het ook aanpakt: een strategie zorgt ervoor dat de moeite die u doet ook bij u terugkomt en dat u uw aanpak en boodschap helder blijft. Zo blijft u ook het dichtst bij uzelf en het meest authentiek.

Het is belangrijk dat u een strategie kiest die bij u past en die haalbaar is, zodat u die consequent kunt toepassen. Denk bijvoorbeeld aan de tone of voice, de soorten posts (video’s, winacties, alleen foto’s, of alleen carrousels) en de frequentie hiervan.

Tip 2: Wees consistent

Aansluitend op uw social media strategie is consistentie. Consistentie is alles: bij gezond eten, sporten, slapen, in uw werk en zeker ook in uw aanwezigheid op social media. Het idee van vijf keer per week moeten posten kan wellicht stress opleveren, mocht het echt niet in het tijdsbestek passen besteed het dan ook uit. Het is van levensbelang dat het kanaal een bepaald ritme heeft, zodat mensen niet alleen weten wat ze van u kunnen verwachten, maar ook wanneer. Begin daarom niet te snel met teveel wanneer het eigenlijk niet past in het tijdsbudget.

Met structureel posten zorgt u voor zichtbaarheid en betrouwbaarheid bij uw volgers. Het is ook mogelijk om via verschillende programma’s zoals Kontentino of Hootsuite een aantal posts in te plannen van te voren, op deze manier kunt u social media een paar dagen laten. Het is namelijk aan te raden uw socialmediacyclus niet te doorbreken als makelaar. 

Tip 3: Houd het bij 1 hoofdboodschap

Als mens bent u veelzijdig en als makelaar is dat niet anders. Als makelaar levert u misschien aan meerdere doelgroepen en verkoopt u meerdere producten en diensten. Ook heeft u over meer onderwerpen wel een mening. Logisch. Maar als u succesvol wilt zijn op social media is het goed om u te beperken: in de meest positieve zin van het woord uiteraard. Kies een hoofdonderwerp waarover u wilt zenden en vanuit wilt reageren. Op die manier creëert u helderheid en herkenning in uw boodschap in plaats van verwarring. 

Een tip: om dit te doen, maak bijvoorbeeld een moodboard over het onderwerp waar u graag content over wilt delen. Kies een overkoepelend hoofdthema en zorg dat alles wat u post daarbij past, welke invalshoek u ook kiest.

Tip 4: Ga voor interactie: wat u geeft, krijgt u terug

Karma: wat u geeft, krijgt u terug. Deze gouden regel bestaat ook voor uw makelaarskantoor en misschien nog wel meer voor uw social media kanalen. Alleen zenden is niet genoeg. Zorg ervoor dat u actief bent op social media, ook in het reageren op anderen. Reageer op alles en wees lief! Lever vanuit uw expertise waarde in uw antwoorden en spendeer tijd aan uw netwerk. Social media zijn niet meer weg te denken uit onze netwerk routine. Dus reserveer hiervoor wat tijd in uw werkdag.

Tip 5: Durf (zakelijk) ergens voor te staan

Bent u online een grijze muis en het eens met iedereen? Dan scrollen mensen snel door. Zonde natuurlijk! Door uw kennis en expertise over uw hoofdonderwerp in kaart te brengen en echt te gaan voor een idee, maakt u veel meer vrienden. Sterke standpunten vergroten namelijk uw zichtbaarheid. Het genereert aandacht en u spreekt er mensen mee aan die zich met u identificeren en daarom graag bij u komen (vaak uit herkenning of een goed gevoel).

Tip 6: Deel waarde voor je doelgroep

De belangrijkste manier om uzelf te laten zien, is door het leveren van waarde. Altijd, in iedere post, in iedere reactie en in ieder privébericht. Waarde toevoegen vanuit uw vakgebied en expertise laat zien wat u kunt, waar u voor staat en daarmee helpt u de lezer meteen een beetje verder.

Laat dat niet los, hoe verleidelijk dat soms ook is. Ga niet voor de meeste likes, of de post die viral moet gaan, maar kies voor uw ideale klant! Voor hem of haar doet u het allemaal uiteindelijk. U hoeft niet op iedere trend te springen en iedereen een plezier te doen. Door waarde te leveren komen mensen die deze waarde waarderen vanzelf naar u toe. Het is volgens ons de beste manier om aan leadgeneratie te doen.

Tip 7: Laat uw persoonlijkheid zien

Een belangrijk onderdeel van uw makelaarskantoor is persoonlijkheid. Kijk maar eens naar het moodboard uit een vorige tip en zet daar een of twee persoonlijke items bij die passen bij uw kantoor. Natuurlijk bent u niet de enige die uw dienst of product aanbiedt, maar de persoonlijkheid van uw makelaarskantoor is wel uniek. Daartoe voelen mensen zich aangetrokken en die groep moet u hebben. Dat zijn uw ideale klanten en door uw persoonlijkheid trekt u die over de streep om met u en niet een ander in zee te gaan! Wees daarom niet bang om bijvoorbeeld een beetje humor te laten doorschemeren in je posts en laat de gezichten achter het makelaarskantoor zien!

Tip 8: Technische tips

Social media is altijd in ontwikkeling, waardoor er steeds meer tools komen om die persoonlijkheid nog meer te laten uitblinken. Gebruik bijvoorbeeld video. Veel kantoren doen dit niet, terwijl social media het leuk vindt en u beloont met een groter bereik. Mensen blijven daarnaast ook hangen bij video’s. Wilt u uzelf dus meer in de picture zetten? Zet die video-optie aan (extra tip: ondertitel je video’s wel, omdat veel mensen kijken in de stilte modus). Een no-go is het plaatsen van een link naar een YouTube-video in de tijdlijn. De meeste social media kanalen zien u niet graag naar de concurrent gaan en zullen er dan ook voor zorgen dat dit soort berichten onderaan komen te staan in de tijdlijnen!

Daarnaast hebben veel inplan tools (naast facebook business zelf) extra mogelijkheden om statistieken te bekijken. Op deze manier kunt u precies zien welk rendement u uit uw posts haalt, en wat dus wel of niet werkt. Hier kunt u vervolgens uw strategie weer op aanpassen. 

Tip 9: Wees creatief en gebruik uw netwerk optimaal

Veel mensen gebruiken social media kanalen om met name te zenden door het posten van berichten. Maar het is ook een uitstekende manier om te zoeken, te taggen en te praten. Zo kunt u door middel van het taggen of reposten van soortgelijke kanalen meer volgers genereren bijvoorbeeld!

Tip 10: Adverteer!

Als makelaar bent u goed in uw vak, daar weet u alles van. Maar online aanwezigheid creëren is een hele andere tak van sport. Het adverteren op social media is een gouden manier om meer volgers te genereren buiten uw vaste poule. Hierdoor komen potentiële klanten te weten over uw makelaarskantoor wanneer ze bijvoorbeeld een huis zoeken in uw regio! Hiervoor hoeft u niet eens extra te posten, met een klein budget kunt u uw reikwijdte al verdubbelen.

En nu?

In deze tijd is social media een essentiële manier om zichtbaarheid te creëren, in contact te komen met uw klanten en potentiële klanten. 

Klinkt het allemaal wel erg wazig in de oren? ZIEN24 heeft een expertteam klaar staan om voor u uw social media strategie op een consistente en originele wijze door te voeren in uw bedrijf! Hoe we dat doen? 

– Wij zorgen voor een constante stroom aan diverse content. Wij stellen de teksten op en maken opvallende visuals in uw huisstijl. Wij ontzorgen u dus vanaf het creëren tot de plaatsing van het bericht!

– We laten de gezichten achter jullie kantoor zien en spelen in op uw lokale afzetmarkt, door potentiële kopers en verkopers mee te nemen in video’s. 

– Wij voeren de social media advertentie campagnes uit zodat de content van uw kantoor niet alleen op de tijdlijn van uw volgers, maar ook op de tijdlijn van potentiële klanten terecht komt.

Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden via +31 (0)10 340 5002 of lees meer op www.zien24.nl/social-media-management