funda Compleet. Waarom zou je dat nog afnemen?
Wij gingen in gesprek met funda!
NIEUWS • 29 mrt. 2019
‘Met een oververhitte woningmarkt waarbij onder de vraagprijs bieden net zo lachwekkend is als een voorbehoud van financiering of bouwtechnische keuring, doen we over het algemeen toch langer over het uitkiezen van een pak koekjes dan de aanschaf van een huis’, aldus journaliste, televisierecensente en columniste Angela de Jong onlangs in het AD. Media liegen er niet om: we verkeren nog steeds in een krappe woningmarkt waardoor huizen in no time worden verkocht.
Toch concluderen onderzoeksartikelen, die zijn gepubliceerd op funda.nl/voormakelaars, dat het ook in deze tijd van belang is uw aanbod zo compleet mogelijk op internet te presenteren met het zogenaamde pakket funda Compleet. Met meer dan 40 miljoen bezoeken per maand is dit de drukst bezochte huizensite van ons land. Wij zijn bij deze organisatie langsgegaan om te vragen hoe dit precies zit. Waarom zou een makelaar nu nog investeren in een uitgebreide presentatie van een woning? Joost Korse, Accountmanager bij funda, wist wel raad met deze vraag en nam uitgebreid de tijd die te beantwoorden.
‘Een object met uitgebreide presentatie levert meer aanvragen en traffic op. Dit draagt bij aan een hogere verkoopprijs. Je verkoopt het object beter, waardoor je meer potentiële kopers- en verkopers genereert die op zoek zijn naar diensten die een makelaar kan aanbieden’, aldus Joost.
Verkooptijd met of zonder funda Compleet
Joost haalt het eerste voorbeeld aan. Hij maakt duidelijk dat makelaars funda Compleet momenteel niet uit noodzaak hoeven in te zetten. ‘Woningen verkopen zich razendsnel, dus daarom hoef je geen uitgebreide presentaties te verzorgen.’ Hij stelt klanten wel altijd een andere vraag: “Hoe gemakkelijk moet het verkoopproces volgens u verlopen?” ‘Ze willen natuurlijk dat de klant een tevreden gevoel overhoudt aan de samenwerking die ze zijn aangegaan met het makelaarskantoor. Dat is logisch, want zij maken reclame voor je.’ De Accountmanager vertelt daarom altijd dat uit onderzoek is gebleken dat de verkooptijd van een pand met funda Compleet maar liefst 22 dagen korter is dan de verkooptijd van een woning zonder funda Compleet. ‘Daar komt bij: de kans dat een woning überhaupt wordt verkocht is 20% hoger wanneer er een uitgebreide presentatie wordt afgenomen.’ Volgens Joost levert een object met uitgebreide presentatie meer aanvragen en traffic op. Dit draagt bij aan een hogere verkoopprijs. Je verkoopt het object beter, waardoor je meer potentiële kopers- en verkopers genereert die op zoek zijn naar diensten die een makelaar kan aanbieden.
Een verkooptijd die 22 dagen korter is klinkt interessant, maar hoe verhoudt dit zich tot de verkooptijd in uw lokale markt? Funda heeft vorig jaar ook onderzoek gedaan naar de algemene verkooptijd tussen verschillende regio’s. Voor ieder object dat tussen 1 januari 2017 en 12 januari 2018 op funda geplaatst is, werd het aantal dagen vastgesteld tot het object was verkocht. Edwin Thoen, Data Scientist bij funda, vertelt: ‘Door het regionale gemiddelde af te zetten tegen het landelijk gemiddelde konden we de situatie per regio weergeven.’ Middels onderstaande kaart is door Edwin in beeld gebracht hoe de verkooptijd in uw regio zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
Regionale verkooptijd in verhouding tot het landelijk gemiddelde gemeten tussen 1 januari 2017 en 12 januari 2018.
funda Compleet als marketingtool
Joost zegt ook een andere interessante tendens te zien bij het gebruik van uitgebreide woningpresentatie. ‘funda Compleet heeft invloed op de zichtbaarheid van het makelaarskantoor. Met andere woorden kan het pakket ook als marketingtool voor het bedrijf werken. Hoe zichtbaarder het kantoor op internet is, hoe meer naamsbekendheid er wordt gecreëerd.’ Onderzoekers van het Duitse marktonderzoeksinstituut Gesellschaft für Konsumforschung (GfK) vroegen aan 315 respondenten wat de belangrijkste criteria zijn bij het kiezen voor een verkoopmakelaar. De presentatie van de te koop staande woning op funda staat op nummer vijf van de top-10. Bij het kiezen voor een verkoopmakelaar speelt de manier waarop de gehele portefeuille op funda is gepresenteerd een rol. Een verkoper associeert zich met deze woningen en kijkt of de presentatie ervan bij hem past. GfK is één van de vier grootste marktonderzoeksorganisaties in de wereld.
Ondanks de oververhitte markt ziet funda een stijging bij inzet van presentatiemiddelen. Inmiddels heeft 50% van de objecten op funda een funda Compleet plaatsing. Joost: ‘Mijn verwachting is dat steeds meer makelaarskantoren inzien dat een uitgebreide presentatie in alle gevallen een goede strategie is.’ Hij is ervan overtuigd dat het veel meer oplevert dan de investering die makelaars hiervoor moeten doen. ‘funda Compleet helpt bij het generen van extra bezichtigingen. Kopers zijn op zoek naar zekerheid en informatie. Op basis daarvan hakken ze een knoop door. Hebben ze die info niet dan nemen ze een bezichtiging ook niet in overweging.’
Ontwikkeling van funda Compleet tussen 2015 en 2019.
Foto’s en video’s in funda Compleet
Op de vraag waarin het product fotografie en video het beste kunnen worden vormgegeven antwoord Joost: ‘Of het nou gaat om sfeer-, hoogte- of 360-graden-foto’s, als ze maar geen vertekend beeld geven van de werkelijkheid. We krijgen vaak van de consument te horen dat ze realistische foto’s aantrekkelijker vinden.’ Zijn optiek is hetzelfde. ‘Foto’s moeten een realistisch beeld geven. De indruk van de woning moet juist worden verbeterd in plaats van het tegenovergestelde.’
De afgelopen maanden zijn de video’s van ZIEN24 meerdere malen genomineerd voor de funda-rubriek Video van de maand. In al deze video’s figureert de makelaar en daar kiest ZIEN24 bewust voor. Joost begrijpt waarom:
‘We zien inderdaad steeds meer makelaars figureren in video’s die goed worden bekeken. Achterliggende reden voor dit succes is in mijn optiek dat de video’s relevant zijn voor een potentiële koper. Je hoort namelijk een expert aan het woord, die alle highlights van het object toelicht. Daarna werkt het drempelverlagend, omdat je als koper al direct een vertrouwd gezicht ziet als je bij de bezichtiging aankomt. Allemaal voordelen voor degene die de video bekijkt.’
Wat betreft video’s vindt Joost dronevideo’s ook van toegevoegde waarde. ‘Dit product zou een mooie toevoeging zijn binnen het funda Compleet pakket, omdat je de woning en de omgeving eigenlijk veel meer in vogelvlucht ziet. Het is bijna sprookjesachtig te noemen.’
Verplaatsen in consument
De Accountmanager heeft nog een laatste tip die luidt: verplaats je in de koper. ‘Waarom zou iemand dit huis willen kopen? Aan de hand daarvan kun je bepalen welke producten nodig zijn om een compleet beeld te geven van de betreffende woning.’
funda Compleet. Waarom zou je dat nog afnemen?
Wij gingen in gesprek met funda!
NIEUWS • 29 mrt. 2019
‘Met een oververhitte woningmarkt waarbij onder de vraagprijs bieden net zo lachwekkend is als een voorbehoud van financiering of bouwtechnische keuring, doen we over het algemeen toch langer over het uitkiezen van een pak koekjes dan de aanschaf van een huis’, aldus journaliste, televisierecensente en columniste Angela de Jong onlangs in het AD. Media liegen er niet om: we verkeren nog steeds in een krappe woningmarkt waardoor huizen in no time worden verkocht.
Toch concluderen onderzoeksartikelen, die zijn gepubliceerd op funda.nl/voormakelaars, dat het ook in deze tijd van belang is uw aanbod zo compleet mogelijk op internet te presenteren met het zogenaamde pakket funda Compleet. Met meer dan 40 miljoen bezoeken per maand is dit de drukst bezochte huizensite van ons land. Wij zijn bij deze organisatie langsgegaan om te vragen hoe dit precies zit. Waarom zou een makelaar nu nog investeren in een uitgebreide presentatie van een woning? Joost Korse, Accountmanager bij funda, wist wel raad met deze vraag en nam uitgebreid de tijd die te beantwoorden.
‘Een object met uitgebreide presentatie levert meer aanvragen en traffic op. Dit draagt bij aan een hogere verkoopprijs. Je verkoopt het object beter, waardoor je meer potentiële kopers- en verkopers genereert die op zoek zijn naar diensten die een makelaar kan aanbieden’, aldus Joost.
Verkooptijd met of zonder funda Compleet
Joost haalt het eerste voorbeeld aan. Hij maakt duidelijk dat makelaars funda Compleet momenteel niet uit noodzaak hoeven in te zetten. ‘Woningen verkopen zich razendsnel, dus daarom hoef je geen uitgebreide presentaties te verzorgen.’ Hij stelt klanten wel altijd een andere vraag: “Hoe gemakkelijk moet het verkoopproces volgens u verlopen?” ‘Ze willen natuurlijk dat de klant een tevreden gevoel overhoudt aan de samenwerking die ze zijn aangegaan met het makelaarskantoor. Dat is logisch, want zij maken reclame voor je.’ De Accountmanager vertelt daarom altijd dat uit onderzoek is gebleken dat de verkooptijd van een pand met funda Compleet maar liefst 22 dagen korter is dan de verkooptijd van een woning zonder funda Compleet. ‘Daar komt bij: de kans dat een woning überhaupt wordt verkocht is 20% hoger wanneer er een uitgebreide presentatie wordt afgenomen.’ Volgens Joost levert een object met uitgebreide presentatie meer aanvragen en traffic op. Dit draagt bij aan een hogere verkoopprijs. Je verkoopt het object beter, waardoor je meer potentiële kopers- en verkopers genereert die op zoek zijn naar diensten die een makelaar kan aanbieden.
Een verkooptijd die 22 dagen korter is klinkt interessant, maar hoe verhoudt dit zich tot de verkooptijd in uw lokale markt? Funda heeft vorig jaar ook onderzoek gedaan naar de algemene verkooptijd tussen verschillende regio’s. Voor ieder object dat tussen 1 januari 2017 en 12 januari 2018 op funda geplaatst is, werd het aantal dagen vastgesteld tot het object was verkocht. Edwin Thoen, Data Scientist bij funda, vertelt: ‘Door het regionale gemiddelde af te zetten tegen het landelijk gemiddelde konden we de situatie per regio weergeven.’ Middels onderstaande kaart is door Edwin in beeld gebracht hoe de verkooptijd in uw regio zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
Regionale verkooptijd in verhouding tot het landelijk gemiddelde gemeten tussen 1 januari 2017 en 12 januari 2018.
funda Compleet als marketingtool
Joost zegt ook een andere interessante tendens te zien bij het gebruik van uitgebreide woningpresentatie. ‘funda Compleet heeft invloed op de zichtbaarheid van het makelaarskantoor. Met andere woorden kan het pakket ook als marketingtool voor het bedrijf werken. Hoe zichtbaarder het kantoor op internet is, hoe meer naamsbekendheid er wordt gecreëerd.’ Onderzoekers van het Duitse marktonderzoeksinstituut Gesellschaft für Konsumforschung (GfK) vroegen aan 315 respondenten wat de belangrijkste criteria zijn bij het kiezen voor een verkoopmakelaar. De presentatie van de te koop staande woning op funda staat op nummer vijf van de top-10. Bij het kiezen voor een verkoopmakelaar speelt de manier waarop de gehele portefeuille op funda is gepresenteerd een rol. Een verkoper associeert zich met deze woningen en kijkt of de presentatie ervan bij hem past. GfK is één van de vier grootste marktonderzoeksorganisaties in de wereld.
Ondanks de oververhitte markt ziet funda een stijging bij inzet van presentatiemiddelen. Inmiddels heeft 50% van de objecten op funda een funda Compleet plaatsing. Joost: ‘Mijn verwachting is dat steeds meer makelaarskantoren inzien dat een uitgebreide presentatie in alle gevallen een goede strategie is.’ Hij is ervan overtuigd dat het veel meer oplevert dan de investering die makelaars hiervoor moeten doen. ‘funda Compleet helpt bij het generen van extra bezichtigingen. Kopers zijn op zoek naar zekerheid en informatie. Op basis daarvan hakken ze een knoop door. Hebben ze die info niet dan nemen ze een bezichtiging ook niet in overweging.’
Ontwikkeling van funda Compleet tussen 2015 en 2019.
Foto’s en video’s in funda Compleet
Op de vraag waarin het product fotografie en video het beste kunnen worden vormgegeven antwoord Joost: ‘Of het nou gaat om sfeer-, hoogte- of 360-graden-foto’s, als ze maar geen vertekend beeld geven van de werkelijkheid. We krijgen vaak van de consument te horen dat ze realistische foto’s aantrekkelijker vinden.’ Zijn optiek is hetzelfde. ‘Foto’s moeten een realistisch beeld geven. De indruk van de woning moet juist worden verbeterd in plaats van het tegenovergestelde.’
De afgelopen maanden zijn de video’s van ZIEN24 meerdere malen genomineerd voor de funda-rubriek Video van de maand. In al deze video’s figureert de makelaar en daar kiest ZIEN24 bewust voor. Joost begrijpt waarom:
‘We zien inderdaad steeds meer makelaars figureren in video’s die goed worden bekeken. Achterliggende reden voor dit succes is in mijn optiek dat de video’s relevant zijn voor een potentiële koper. Je hoort namelijk een expert aan het woord, die alle highlights van het object toelicht. Daarna werkt het drempelverlagend, omdat je als koper al direct een vertrouwd gezicht ziet als je bij de bezichtiging aankomt. Allemaal voordelen voor degene die de video bekijkt.’
Wat betreft video’s vindt Joost dronevideo’s ook van toegevoegde waarde. ‘Dit product zou een mooie toevoeging zijn binnen het funda Compleet pakket, omdat je de woning en de omgeving eigenlijk veel meer in vogelvlucht ziet. Het is bijna sprookjesachtig te noemen.’
Verplaatsen in consument
De Accountmanager heeft nog een laatste tip die luidt: verplaats je in de koper. ‘Waarom zou iemand dit huis willen kopen? Aan de hand daarvan kun je bepalen welke producten nodig zijn om een compleet beeld te geven van de betreffende woning.’