Hoe bespaar je tijd met een goede woningtekst?
BLOG • 23 JUNI 2021
Het schrijven van een goede woningtekst wordt vaak onderschat: in tijd, in details en in meerwaarde. Zo lichtte een enquête van funda vorig jaar uit dat 75% van de woningzoekers de woningteksten te kort en te commercieel van toon vond. Dat is zonde, omdat een compleet profiel op bijvoorbeeld funda, ervoor kan zorgen dat uw aanbod boven dat van anderen wordt getoond.
Wij hebben van woningteksten een specialisatie gemaakt, en tillen daarmee uw profiel naar een hoger niveau op funda in Nederlands en Engels. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Vooruit, wij geven u een kijkje in de keuken bij ZIEN24…
Waar u aan moet denken
Hoewel de insteek van een commerciële toon in de woningteksten natuurlijk goed is, is het van belang dat u hierin niet overdrijft. Omschrijf de woning op funda zonder te liegen of dingen mooier te maken dan ze zijn. Uiteraard kunt u bepaalde bijzondere elementen wel extra uitlichten. Bijvoorbeeld typische jaren ‘30 elementen zoals glas-in-loodramen of duurzaamheidsoplossingen zoals het bezit van zonnepanelen.
Een zo compleet mogelijk profiel zorgt er ook voor dat uw object op funda een hogere ranking krijgt. Wanneer u ervoor kiest zelf een woningtekst te schrijven voor funda, is het belangrijk dat u gebruik maakt van een vaste opbouw. Hierdoor weten lezers die u kennen meteen wat ze kunnen verwachten van de tekst. De uitval is dan een stuk minder.
Begin bijvoorbeeld altijd met de buurt en de omgeving, of juist met de bijzonderheden van de woning, daarna kunt u de woning verder omschrijven. Zorg tevens dat er een logische opbouw in zit, zodat het voor de potentiële koper een toevoeging is op de foto’s, video’s en plattegrond.
Het zijn de kleine dingen die het doen
Details op funda doen er toe. Denk hier bijvoorbeeld aan de staat van de afwerking, welke inbouwapparatuur de keuken heeft en of de badkamer over vloerverwarming beschikt. Maar ook dingen als: op welke kant ligt de achtertuin? En hoe zit het met de kindvriendelijkheid in de buurt? Mensen werken vaak niet op loop- of fietsafstand van de woning, maar in andere steden. Waar ligt de dichtstbijzijnde uitvalsweg of ov-gelegenheid en beschikt de woning over een eigen parkeerplaats? Dit soort dingen zijn van belang voor mensen die een woning zoeken en zijn vaak niet te zien op de foto’s op funda. Hier komt een goede tekst van pas.
Daarnaast is het belangrijk dat u weet wie uw publiek op funda is. Woningen in bijvoorbeeld Amsterdam, trekken ook internationale bezoekers aan. Hier is het daarom van groot belang dat de woning fotografie ook begeleid wordt door een Engelstalige tekst. Zo ziet deze groep potentiële kopers dat er ook voor hen ruimte is en verdubbel je zowat je markt.
Personaliseer je tekst
Elk makelaarskantoor is anders, en het is van belang dit naar buiten te benadrukken. Bent u namelijk klein en persoonlijk? Laat dit dan doorschemeren in uw tone of voice. Of is uw kracht juist groot en zakelijk zijn? Ook dat is goed om in de tekst te laten zien. Op deze manier kunt u de lezer alvast een beetje laten proeven van uw kantoorcultuur en kunnen zij beslissen of dat bij hun past. Dit zal veel positieve invloed hebben op de toekomstige samenwerking!
Wat nu…
Een goede woningtekst schrijven kost dus tijd, en tijd is geld. Al helemaal in deze markt. Maar onderschat de kracht van een goede tekst niet! Praktijk wijst uit dat een goede begeleidende tekst veel vragen al vooraf beantwoordt en daarmee het inplannen van een bezichtiging of overgaan tot koop verdubbeld.
Interesse in een woningtekst geschreven door onze professionals?
Bel: 010 340 5002
Of neem contact op met uw account manager!